نقش موسوی در نوشاندن جام زهر به امام (ره)

یکی از مهمترین دلایل پایان جنگ عدم تأمین مالی آن ذکر گردیده است. در سال 68 پانصد میلیارد تومان طرح نیمه کاره داشتیم که تقریباً 8 برابر بودجه سالیانه بوده یعنی آغاز بی دلیل بسیاری طرحها و عدم تأمین مالی آنهم برای سالهای آینده هم به اقتصاد ضربه زد و هم به جنگ ولی چرا؟

هدف از نگارش این نوشتار ، تحلیل شرایط داخلی قبول قطعنامه یا همان نوشیدن جام زهر توسط امام است. در این خصوص شرایط بسیار عجیبی ملاحظه میگردد که نیاز به نگاهی موشکافانه دارد. شناختن چهره برخی شخصیتها راهگشای مسائل مهمی در آینده خواهد بود.

در ابتدا شایان ذکر است که:

1- نگارنده از طرفداران سابق جناب آقای مهندس میر حسین موسوی بوده همچنین هیچ خصومت شخصی با ایشان نداشته و خود او از منتقدین جدی سیاستهای اقتصادی آقای احمدی نژاد نیز بوده و هست. مؤید این مطلب انتشار بیش از 30 مقاله ، یادداشت و تحلیل اقتصادی در انتقاد از فعالیتهای دولت نهم همچنین دولت دهم در بخشهای اقتصاد خرد و اقتصاد کلان و درج نام این حقیر بعنوان یکی از طرفداران آقای میرحسین موسوی در سایتهای حامی ایشان می باشد.

2- امام ، پایان جنگ را نوشیدن جام زهر عنوان کرد و در زمانی کمتر از یکسال فوت نمودند یعنی واقعاً امام جام زهر نوشید و بزرگترین شخصیت تاریخ معاصر ما با جام زهر بعضی ها از دنیا رفت.

در خصوص نقش جناب آقای میر حسین موسوی در زمان جنگ و تأثیر ایشان در پذیرفتن قطعنامه هم اکنون و پس از انتخابات بالاخص پس از حوادث خیابانی ، کشته شدن بسیاری از افراد ، اعترافات و ... به سادگی میتوان صحبت کرد. مطالبی که در گذشته یا خریدار نداشته یا جناحی محسوب میگردید. اینجانب متأسفانه پس از وقایع اخیر و تردید جدی نسبت به شخصیت جناب آقای مهندس موسوی مجدداً نسبت به بررسی شخصیت و اقدامات ایشان بالاخص در زمان پایان جنگ که به نوشیدن جام زهر توسط امام انجامید شدیداً مشکوک شده و نگارش این مطالب نتایج بررسی ها و تحلیلهای یک روزنامه نگار و کارشناس اقتصادی است که تاکنون حتی یک ریال نیز از بخشهای دولتی دریافت نکرده و امید است دریافت ننماید.

نقش میرحسین در نوشاندن جام زهر به امام (ره)

پذیرش قطعنامه 598 و آتش بس را امام جام زهر معرفی نمود و یعنی به هیچ وجه مورد رضایت ایشان نبوده است. این اقدام پس از ارائه گزارشی از سوی آقای هاشمی رفسنجانی بعنوان جانشین امام بعنوان فرمانده کل قوا که شامل 4 بند بود اتخاذ گردید.

1- نظامی: توسط محسن رضایی فرمانده کل سپاه که احتمالاً در آن از مشکلات اداره جنگ یاد شده بود.

2- اقتصادی: توسط میر حسین موسوی نخست وزیر وقت که در آن عنوان شده بود کشور به دلیل مسائل مالی توان ادامه جنگ را ندارد.

3- سیاسی: توسط علی اکبر ولایتی که شرایط سیاسی جهانی را برای صلح یا ادامه جنگ تحلیل کرده بود.

4- فرهنگی: توسط سید محمد خاتمی وزیر ارشاد دولت و رئیس جمهور اصلاحات که شرایط فرهنگی را یادآور شده بود.

با توجه به عبارت جام زهر و سخنان امام به احتمال بسیار قوی تمامی این موارد ادامه جنگ را ناممکن تلقی ساخته بود.
در خصوص شرایط نظامی ماجرا به سمتی پیش میرفت که با این هزینه‌ای که نظام جمهوری اسلامی و دولت آقای مهندس موسوی پای جنگ هزینه می‌کرد ، ایران قادر به پایان جنگ نبوده و البته دشمن در 28 فروردین سال 67 برای دومین بار به ایران آفند زد و شرایط بسیار نامساعد گردیده بود. به احتمال قوی شرایط کلی به گونه ای بود که با توجه به حجم تزریق بودجه به جنگ توسط میر حسین موسوی حتی ادامه جنگ نیز غیر ممکن جلوه می نمود اما در صورت تأمین مایحتاج میتوان با یک حمله گسترده بصره را تصرف و جنگ را به پایان رسانید.

در خصوص مسائل فرهنگی و تمایل مردم به جهاد و شهادت همچنین تأمین نیروی مردمی به احتمال قوی تردیدهایی وجود داشت که باز احتمالاً در گزارشها ذکر گردیده بوده است. با توجه به بسیج صدها هزار نفری مردم به سمت جبهه ها پس از پذیرش قطعنامه ، عملیات مرصاد و محاصره مجدد جاده خرمشهر این مطلب نیز با تردید جدی مواجه است. در صحت گزارش جناب حجه الاسلام سید محمد خاتمی که در برهه ای از زمان مسئولیت تبلیغات جبهه و جنگ را به عهده داشتند میتوان شک کرد یا خیر؟ به قول شهید همت مطبوعات ما جنگ را درشت می نویسند درست نمی نویسند !

در خصوص مسائل سیاسی همیشه ما با تهدید و تطمیع و ارعاب مواجه بوده ایم و تقریباً میتوان گفت اجماع جامعه جهانی بر علیه ما فشار را افزایش می داد ولی باعث تسلیم ایران و بالاخص حضرت امام قطعاً نمیگردید.

یکی از مهمترین دلایل پایان جنگ عدم تأمین مالی آن ذکر گردیده است. در خصوص اوضاع اقتصادی سالهای پایانی جنگ ، تحلیلها و آمارهای بسیار بدی ذکر گردیده تا جاییکه عنوان شده دوسوم خسارتها مربوط به سه چهارم پایان جنگ بوده است. کسری بودجه نزدیک به 50% ، کاهش شدید ارزش نفت صادراتی ، عدم توانمندی تأمین مالی جنگ توسط دولت و بسیاری مسائل مشابه. نکته جالب آن است که تمامی این موارد توسط مدیران اقتصادی زمان جنگ یعنی همفکران آقای موسوی منتشر و درج گردیده که در کنار 600 مورد تخلف در زمان نخست وزیری ایشان جالب به نظر میرسد. نکته جالبتر حجم سرمایه گذاری های دولت در زمان جنگ بالاخص در سالهای پایانی آن بوده که بسیار بالا است. در این خصوص هیچگونه مراجعه ای به آمار و ارقام نمیگردد بلکه تنها شواهد عینی و غیر قابل انکار ذکر میگردد. فولاد مبارکه بزرگترین کارخانه ایران پس از انقلاب است که در زمان اتمام جنگ چیزی نزدیک به 85 تا 90% پیشرفت فیزیکی داشته ، غالب فعالیتها در سالهای پایانی جنگ بوده و در سال 70 افتتاح شد.(1) راه آهن بافق – بندر عباس نیز در همین زمان آغاز شد. اسکله ها و باراندازهای بنادر همچنین طرحهای گسترده بهداشت عمومی از این قبیل طرحهاست. شرایط کلی به گونه ای بوده که عدم وجود پول آنهم با توجه به موارد ذکر شده اندکی بعید به نظر میرسد. در سال 68 پانصد میلیارد تومان طرح نیمه کاره داشتیم که تقریباً 8 برابر بودجه سالیانه بوده یعنی آغاز بی دلیل بسیاری طرحها و عدم تأمین مالی آنهم برای سالهای آینده هم به اقتصاد ضربه زد و هم به جنگ ولی چرا؟

اما آیا موارد ذکر شده درست است یا نه؟ اگر به یکی از صحبتهای رهبر انقلاب اشاره کنیم پاسخ به روشنی قابل درک است. رهبر معظم انقلاب در دیداری که با مسئولان برنامه و بودجه دولت آقای رفسنجانی اشاره کردند: "پذیرش قطعنامه به خاطر ترس نبود... به خاطر هجوم امریکا نبود... به خاطر عده ای از مسئولین اقتصادی در کشور بود که به امام ارائه دادند که ما نمی توانیم هزینه جنگ را بپردازیم... شما مراقب باشید گزارش غلط ندهید. !"۱۳۷۵/۰۳/۱۴

به سادگی مشخص شد که مسئول جام زهر نوشانده شده به امام که بوده است. کسی جز شخص آقای م م ؟ امام در کمتر از یکسال و چیزی نزدیک به 11 ماه پس از پذیرش قطعنامه فوت کردند یعنی واقعاً جام زهر کار خود را کرد. اما هنوز مطلب به پایان نرسیده است. با نهایت احترام و پایبندی به مواضع و توصیه های مقام معظم رهبری امید است مردم در انتخابهای آتی خود مراقب ارکان و پایه های جام زهر امام باشند. پایه های دیگر این جام را نیز فراموش نکنیم.

اگر به تجربه تاریخی خود نظری بیفکنیم شاهد مطالب عجیبی خواهیم بود. یک وزیر ارشاد مستعفی رئیس جمهور میشود. با وجود حمایت اکثریت این جمع یکی دیگر از این افراد رئیس جمهور نشد. پایه اصلی جام زهر امام مورد تأیید اکثریت دیگر این افراد قرار گرفته ولی به حول و قوه الهی ناکام می ماند. باز هم اگر به گفتار مقام معظم رهبری باز گردیم شاهد مواردی مشابه خواهیم بود. ایشان در خصوص دولت آقای احمدی نژاد فرمودند:
کشور برای اولین بار در سالهای گذشته در مسیر درست و انقلابی خود قرار گرفته است.

نکته پایانی آنکه به لطف آقای موسوی مشکلات اقتصادی توانست جنگ را به پایان برساند یعنی احتمال موفقیت این تجربه باز هم موجود است بنابراین اگر ایران باز هم با این قبیل مشکلات مواجه شود از مواضع خود کوتاه خواهد آمد. پس خیلی عجیب نیست که ایران در خصوص مسائل هسته ای بیشتر با تحریمهای اقتصادی مواجه است تا جنگ واقعی یا سایر ابزارها و نگارنده این مطلب را نیز به لطف آقای موسوی می داند.

امام فرموده بود جوانان ما در آینده شرایط قبول قطعنامه را خواهند دانست.

---------------------------------------
(1) شرکت فولاد مبارکه اصفهان عظیم ترین واحد صنعتی کشور جمهوری اسلامی ایران است که در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته وراه اندازی شد . در اجرای این پروژه عظیم نزدیک به 18 میلیون و 700 هزار متر مکعب خاکبرداری و بالغ بر یک میلیون و 845 هزار متر مکعب بتن ریزی ، یک میلیون و 800 هزار متر مربع قالب بندی ، 80 هزار تن آرماتور ، حدود 150 هزار تن اسکلت فلزی ، یک میلیون متر مربع نصب پوشش و بالغ بر 500 هزار تن تجهیزات و ماشین آلات نصب گردیده است . این شرکت بزرگ صنعتی کشور در چهارم مهر ماه 1370 اولین کوره قوس الکتریکی واحد فولاد سازی خود را راه اندازی و در 23 دی ماه سال 1371 آخرین خط نورد سرد آن توسط حجت الاسلام و المسلمین آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسلامی وقت افتتاح گردید و از ابتدای سال 1372 وارد مرحله بهره برداری شد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد