مسایل غیراخلاقی مهمترین شگرد صهیونیستها برای جذب جاسوس

یک پایگاه خبری در گزارشی مفصل با استناد به نوشته‌های مقامات سابق سازمانهای جاسوسی رژیم صهیونیستی و جمع‌آوری اسناد و مدارک آن، اطلاعات مدونی از نحوه عضو‌گیری سازمانهای جاسوسی رژیم صهیونیستی ارائه داد.


، پایگاه خبری "العراق للجمیع" به بررسی نحوه عضوگیری سازمانهای جاسوسی رژیم صهیونیستی در داخل و خارج سرزمینهای اشغالی پرداخته است.

در این گزارش که به قلم "صالح النعامی" نوشته شده با جمع‌آوری اسناد و مدارکی از سران سابق سازمانهای جاسوسی که هم‌اکنون به عنوان کتاب، مصاحبه و مقاله منتشر شده، اطلاعات مدونی از روشهای متعدد این سازمانها در میان کشورهای منطقه ارائه کرده است.

در زیر چکیده‌ای از این گزارش مفصل را می‌خوانید:

جبهه‌های مخاطره‌انگیز رژیم صهیونیستی

جنگ لبنان باعث شد اسرائیل از دو سو احساس خطر کند. یکی از این خطرها برنامه هسته‌ای ایران است و خطر دوم برای اسرائیل جنبش‌های جهادی در سراسر جهان است، البته اسرائیل نمی‌تواند نقش مهم کشورهای عربی تاثیرگذار از جمله مصر و سوریه را نادیده بگیرد، فلسطین نیز بعد از پیروزی حماس در نوار غزه به یکی از کانون‌های چالشی اسرائیل تبدیل شده و نگرانی آنها را افزون کرده است.

برای مقابله با بخشی از این تهدیدات "ایهود اولمرت" که مسئول مستقیم سازمانهای جاسوسی رژیم صهیونیستی است موساد را مأمور بررسی برنامه هسته‌ای ایران و حرکتهای جهادی در سراسر دنیا کرده و برای اجرای این مأموریت به بهترین نحو از این سازمان خواسته با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) نهایت همکاری را داشته باشد.

اولمرت مسئولیت جمع‌آوری اطلاعات از کشورهای عربی را نیز به عهده موساد و امان (سازمان جاسوسی ارتش اسرائیل) گذاشته است.

از سوی دیگر اولمرت مأموریت دنبال کردن فعالیت جنبشهای مقاومت در فلسطین به علت نزدیکی با خاک این رژیم و اهمیت فوق‌العاده آن را به سازمان اطلاعات داخلی رژیم صهیونیستی(شاباک) سپرده است.

تاکتیک‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی

کتاب " مأمور قتل تو" که "یعکوف بری"رئیس سابق سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) آن را نوشته یکی از منابعی است که نقش مهم جاسوسان را برای پیشبرد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی در جنگهای مختلف توصیف کرده است.

انتخاب گزینه جمع‌آوری اطلاعات از طریق نیروی انسانی، مورد توافق تمام سران اطلاعاتی اسرائیل است. آنها معتقدند گماردن جاسوس در تمام کشورها بهترین و مطمئن‌ترین این راهها است چون بیشتر می‌توان به اطلاعات به دست‌آمده از این طریق اعتماد کرد.

"آوی دیختر" وزیر امنیت داخلی اسرائیل که پیش از این ریاست شاباک را به عهده داشته معتقد است نیروی انسانی مطمئن‌تر از راههای الکترونیک (شنود، پی‌گیری ماهواره‌ها و ...) است که معمولا تفسیر آن‌ها مشکل است، علاوه بر اینکه برخی از اطلاعات حیاتی نیز جز با استفاده از منابع انسانی به دست نمی‌آید.

"دانی یاتوم" رئیس اسبق موساد نیز تاکتیک سازمان جاسوسی آمریکا که بیشتر مبتنی بر استفاده از وسایل الکترونیک در دست‌یابی به اطلاعات است را به باد استهزا گرفته و آن را تنها عامل مشکلات این کشور در عراق و افغانستان می‌داند.

شرایط ایده‌آل برای عضو‌گیری در سازمانهای جاسوسی

یعکوف بری در کتاب "مأمور قتل تو" می‌نویسد که جذب نیروهای انسانی بیشتر بر اساس ابتکارات شخصی مأموران این بخش و عملکرد آنها در انجام مأموریت خود به بهترین نحو صورت می‌گیرد.

اما بر اساس نوشته‌های بری و "یهودا جیل" که دو تن از برجسته‌ترین افسران موساد در جذب نیرو بودند این موضوع شرایط خاصی را نیز می‌طلبد که به بخشی از این شرایط اشاره می‌کنیم.

1- پیروزی در جنگ‌ها: درگیریها و پیروزی‌ها در طول تاریخ یکی از بهترین زمینه‌ها را برای توسعه فعالیت‌های جاسوسی در کشور شکست‌خورده فراهم می‌کند، "رافی ایتان" که پیش از این مسئول بخش جذب نیرو در موساد بود معتقد است شهروندان طرف شکست‌خورده آمادگی بیشتری برای همکاری با عناصر طرف پیروز دارند.

بری در کتاب خود می‌نویسد در شرایطی که پیروزی منجر به اشغال خاک یک کشور شود ایده‌آل‌ترین شرایط برای جذب نیرو فراهم می شود، "یغآل سیرنا" نویسنده و محقق صهیونیست نیز می‌گوید موشه دایان بعد از جنگ شش روزه تاکید کرد مهمترین عاملی که باعث شد اسرائیل این جنگ را با خاطری آسوده ترک کند همکاری مردم فلسطین با سازمانهای جاسوسی اسرائیل بود.

سیرنا تاکید کرد هر فلسطینی که می‌خواهد طرحی اقتصادی را راه‌اندازی کند یا برای کار یا درمان به داخل اسرائیل یا خارج از کشور سفر کند ناگزیر به همکاری با اسرائیل است.

2- نیاز اقتصادی و عاطفی: جیل می‌گوید این نیازها یکی از نقاط ضعفی است که دستگاههای اطلاعاتی برای جذب نیرو از آن استفاده می‌کنند.

3- ضعف احساس وطن‌پرستی: "شفطای شفیت" رئیس سابق موساد در گفتگو با تلویزیون اسرائیل گفت که سازمانهای تمامیت‌خواه در جهان عرب عامل مهمی برای کاهش حس وطن‌پرستی در میان مردم به شمار می‌روند، همین موضوع برخی شهروندان عرب را بر آن می‌دارد تا برای اعلام مخالفت و اعتراض به حکومت‌های کشورشان با اسرائیل همکاری کنند.

4-پایین بودن سطح فرهنگ و عدم اعتماد به نفس: همه مقامات اطلاعاتی اسرائیل معتقدند هر قدر سطح فرهنگ و اعتماد به نفس فردی بالاتر باشد جذب او به عنوان جاسوس مشکلتر خواهد بود.

5- پایین بودن جنبه دینی فرد: دیختر می‌گوید بالا بودن جنبه دینی در میان اعراب و فلسطینی‌ها یکی از مهم‌ترین عواملی است که مانع از همکاری این افراد با سازمانهای جاسوسی اسرائیل می‌شود.

او حکایتی را در این باره ذکر می‌کند که بعد از مدتها تلاش توانسته‌بود یک جوان عرب را برای همکاری با اسرائیل متقاعد کند، اما هنگامی که بانگ اذان از مسجد بلند شد این جوان ناگهان از تصمیم خود منصرف شده و به او گفته بود: ای پست‌‌فطرت؛ من به خدا و کشورم خیانت نمی‌کنم.

موساد و جذب نیرو برای جاسوسی

موساد یکی از سازمانهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی است که مأموریت عملیات خارجی را بر عهده دارد، البته این سازمان به آسانی به شهروندان عرب دسترسی ندارد، بنابراین این دستگاه سعی دارد طعمه‌های خود را به کشوری ثالث که فعالیت موساد در آن آسان است انتقال دهد و بعد آنها را به دام بیندازد.

این فرآیند نیز در چند راستا امکان‌پذیر است:

1- تعدادی از اعراب به علت فشارهای مالی یا مشکلات اجتماعی خود به سفارت‌خانه‌های اسرائیل مراجعه می‌کنند تا از خدمات آنها استفاده شود، این روش یکی از ساده‌ترین روشها در جذب نیرو است.

2- تلاش برای جذب اعرابی که برای تدریس یا کار به کشورهای خارجی سفر کرده‌اند: در این روش افراد مأمور جذب نیرو از مشکلات مالی یا عاطفی این افراد استفاده کرده و آنها را در دام خود می‌اندازند، "عدنان یاسین" یکی از اعضای کمیته مرکزی جریان فتح از همین طریق جذب نیروهای اسرائیل شد و بعدها حتی اقدام به نصب دستگاههای جاسوسی در دفتر کار "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان نیز کرد.

3- شناسایی چهره‌های مشهور عرب و قرار دادن آنها در موقعیت‌های حساس و در نهایت اجبار آنان به همکاری: این روش متداولترین روشی است که سرویس‌های جاسوسی اسرائیل از آن بهره می‌گیرند، از مشخصات این روش این است که عنصر زن نقش اساسی را در این روش ایفا می‌کند.

"منیر دفة" خلبان ارتش عراق به این صورت جذب سازمانهای اسرائیلی شده بود.

موساد در دوره‌ای نیاز شدیدی داشت تا اطلاعاتی از هواپیماهای "میگ 29" که ساخت روسیه بود و به نیروی هوایی عراق واگذار شده بود به دست آورد، به همین علت یکی از مزدوران زن خود را به عراق فرستاد، وی در جریان یک جشن خود را به دفة نزدیک کرد و هنگامی که دفة تقاضای برقراری رابطه با وی را نمود به شرطی با این پیشنهاد موافقت کرد که در کشوری دیگر با او ملاقات کند، به همین علت با وی به پاریس سفر کرد و بعد از گرفتن تصاویری از وی، او را مجبور نمود که برای حفظ آبروی خود با موساد همکاری نماید، کار به جایی رسید که دفة با یک هواپیمای میگ به اسرائیل گریخت و در آنجا مورد استقبال "مائیر عمیت" رئیس وقت موساد نیز قرار گرفت.

4- انتشار آگهی‌های دعوت به کار از طریق اینترنت یا روزنامه‌ها با اسامی جعلی: این روش نیز معمولا برای جذب افراد بیکار و در کشورهای خارجی انجام می‌شود.

5- سوءاستفاده از شبکه اینترنت: در این روش نیز موساد با راه‌اندازی سایت‌های غیراخلاقی و اتاق‌های چت جوانان عرب به دام می‌اندازد، مانند بیشتر روش‌های پیشین در این روش نیز از زنان مزدور خود استفاده می‌کنند.

آنها سعی می‌کنند از طریق اتاقهای چت بیشترین مخاطب را برای خود جذب کنند تا بتوانند تعدادی از آنان را به همکاری با خود وادار نمایند.
البته این روش دقیقا در کشورهای دیگر که از اهداف درجه اول رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود نیز استفاده می شود.

شاباک و جذب نیرو

شاباک دستگاه امنیت داخلی اسرائیل است و در حوزه فلسطین و سرزمینهای اشغالی فعالیت می‌کند، عضوگیری در داخل این مناطق برای اسرائیل به روشهای ساده‌تری صورت می‌گیرد اما اشتراکاتی با طرز فعالیت موساد دارد، از جمله اینکه در این بخش نیز استفاده از مسایل غیر اخلاقی در صدر اولویت‌های آنان برای جذب نیرو قرار دارد.

در بازجویی از جاسوسانی که به دام افتاده‌اند نیز مشخص شده قرار دادن افراد در موقعیت‌های حساس و تصویربرداری از آنان بیشترین کاربرد را در جذب نیرو داشته است.

مأموریت‌های مختلف اعضای شاباک:

1-شاباک در سال‌های بین 1996 تا 2000 به روی صاحبان بنگاههای ملکی تمرکز کرد و با استفاده از تعدادی از آنان که آماده همکاری با اسرائیل بودند با جعل اسناد اماکنی که صاحبان آنها غایب بودند یا اماکن بدون مالک، اقدام به فروش آنها به صهیونیست‌ها نمودند، این یکی از مواردی است که نقش جاسوسان را در توسعه شهرک‌سازی نشان می‌دهد.

شاباک از جذب نیرو در فلسطین اشغالی اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کند:

مهم‌ترین هدف آنها این است که اعتماد به نفس را در میان مردم فلسطین از آنها می‌گیرد، "جدعون عذرا" معاون سابق شاباک می‌گوید اینکه فلسطینی‌ها احساس کنند که شاباک این توانایی را دارد که از میان آنها افرادی را به جاسوسی بگیرد برای تکمیل نیروهای شاباک و از بین بردن اعتماد به نفس و روحیه مقاومت در میان آنها کافی است.

هدف دوم در تلاش برای تاثیر در برنامه کاری گروههای فلسطینی خلاصه می شود، مزدوران اسرائیل در داخل فلسطین فتنه‌های داخلی را دامن می‌زنند و جنگ روانی را نیز علیه آنها به راه می‌اندارد.

از سوی دیگر این موضوع باعث می‌شود عده بیشتری از رویکرد مقاومت در فلسطین دور بمانند.

چیزهایی که به آنها اشاره کردیم بخشی از راهکارهای سازمانهای جاسوسی رژیم صهیونیستی برای جذب نیرو بود، البته این بدان معنی نیست که این سازمانها در فعالیت خود موفق هستند.

مروری به حوادث جنگ لبنان نشان می‌دهد یکی از مشکلات اساسی که ارتش رژیم صهیونیستی با آن مواجه بود کمبود اطلاعات نظامی بود، اسرائیل پیش از دستگیری دو سرباز خود هیچ اطلاعاتی از این اقدام نداشت و در موشک‌باران مناطق حساس نیروهای حزب‌الله نیز کاملا ناموفق بود به طوریکه بر اساس آمار تنها چهار تن از شهدای حزب‌الله بر اثر نقل و انتقالات درحملات هوایی به شهادت رسیده و بقیه آنها در جریان درگیری‌های رو در رو شهید شده‌اند.

ناتوانی اسرائیل در جلوگیری از موشکهای حزب‌الله لبنان نیز یکی دیگر از شاخصه‌های ضعف اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بود که باعث شد برای اولین بار تعداد زیادی از ساکنان سرزمینهای شمالی به مناطق جنوبی مهاجرت کرده و مشکلات فراوانی را برای این رژیم ایجاد کردند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد