محسن کدیور عضو اتاق فکر جنبش سبز در واکنش به اعتراض آیت الله العظمی وحید خراسانی به سریال مختارنامه، در جسارتی بی سابقه، به سکوت این مرجع عالیقدر جهان تشیع در سالهای گذشته اعتراض کرد.
کدیور با لحنی تمسخرآمیز نسبت به سکوت ۳۰ ساله آیت الله وحید خراسانی در قبال مسائل سیاسی اجتماعی کشور، اظهار داشت: « اینکه حضرت آیت الله بالاخره در میان این همه رخداد تلخ و شیرین مسئله ای را برای طرح علنی در مجامع عمومی تشخیص دادند جای سپاس دارد! مسئله ای که یک مرجع ساکت را پس از سه دهه به فریاد می آورد و تهدید کند که اگر مسئولان امر اصلاح نکنند به وظیفه شرعیش عمل خواهد کرد و جوانان غیرتمند را به عکس العمل محشرگونه دعوت خواهد کرد، بیشک مسئله ای به غایت مهم است. معظم له در اینکه مرجعیت شیعه از چنین اقتداری برخوردار بوده و برخوردار است، کاملا مُصابند. بعلاوه اینکه در مسائل خطیر که کیان مذهب در خطر قرار می گیرد، مرجعیت شرعا موظف است فریاد برآورد، نصیحت کند، تهدید نماید و مؤمنان را به اعتراض محشرگونه برای اصلاح امور دعوت کند، حق با حضرت آیت الله است. در کبرای بحث حق همان است که حضرتعالی اشاره فرموده اید، اما مناقشه در صغراست.»
وی با تعیین تکلیف برای مرجعیت شیعه و برای آیت الله وحید خراسانی ادامه داد: «آیا ایفای نقش حضرت عباس توسط یک هنرپیشه و پخش عمومی آن، مصداق اهمّ مسائلی است که کیان مذهب را تهدید می کند؟!»
کدیور که از حامیان میرحسین موسوی و از اعضای اتاق فکر جنبش به اصطلاح سبز به شمار میآید، با زیر سوال بردن رفتار آیت الله وحید خراسانی نوشته است:«در طول این سالیان، به ویژه در ربع قرن اخیر، بالاخص در این دو سال آیا هیچ غلط و مسئله ای مهم تر از مسئله یاد شده به حضرت آیت الله گزارش نشده که ارزش اعتراض علنی و اعلام خطر و نصیحت و تهدید آشکار مسئولان امر و دعوت جوانان غیرتمند به اعتراض محشرگونه داشته باشد؟»
وی در نامه سرگشاده خود همان حرف سایت الف را تکرار کرده و و با کنایه تلویحی به آیت الله وحید، نوشته است که «بازی هنرپیشه ها در نقش شخصیتهای مذهبی در قالب تعزیه سابقهای طولانی دارد و اگر کسی معتقد است که چنین کاری باید ممنوع شود، باید دلیل فقهی ارائه کند!»
عضو اتاق فکر جنبش به اصطلاح سبز با اشاره به حوادث بعد از انتخابات، آیت الله وحید خراسانی را متهم کرد که با نادیده گرفتن “ظلم” و “استبداد دینی” و پرداختن به توصیف فضایل امامان شیعه و امامزاده ها، از “تضییع اصول” غفلت کرده و به “فروع درجه چندم” پرداخته است!
جسارت کدیور تا آنجا ادامه پیدا میکند که به آیت الله وحید خراسانی به خاطر مسئولیت دامادشان آقای صادق لاریجانی نیز اعتراض میکند و مینویسد:«آیا قاضی القضاتی چنین نظامی و صدور احکام قضایی ظالمانه مصداق بارز معونت (یاری کردن) ظالمین نیست؟ راستی شاگرد و داماد محترم شما بر اساس کدام حجت شرعی قضاوت را به ثمن بخس، زائده سیاست کرده است؟»
کدیور در ادامه نامه اهانتآمیز و جسارت بیشرمانه خود، آیت الله وحید خراسانی را به خاطر پرداختن به ظواهر شرعی، مسئول برباد دادن باقیمانده ایمان جوانان دانست و افزود:« تمرکز مراجع تقلید تنها بر حفظ حوزه علمیه قم و “ظواهر شرعی” بدون توجه به ضرورت “اقامه قسط” و رعایت حقوق مردم می تواند “باقیمانده ایمان جوانان را نیز بر باد دهد!»
*********************************
این بخشی از نامه اهانت آمیز محسن کدیور عضو اتاق فکر جنبش به اصطلاح سبز به آیت الله العظمی وحید خراسانی بود. حال منتظر واکنش سایتهایی چون آینده، شیعه نیوز، خبرآنلاین و نیز واکنش دوستان و طلابی هستیم که در محیط حقیقی و مجازی، رگ گردنشان به خاطر انتقاد سایت اصولگرای الف به مرجعیت بیرون زده بود. منتظریم تا واکنش آنها را به اهانت بیشرمانه و جسارت محسن کدیور علیه مرجعیت شیعه ببینیم.
منتظریم تا سایت فتنه گر آینده تیتر بزند «جسارت بیسابقه عضو اتاق فکر جنبش سبز به حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی»
منتظریم تا شیعه نیوز این اهانت بیشرمانه را به امام زمان تسلیت بگوید!
منتظریم تا خبرآنلاین مطلبی بنویسد و این قبیل اهانتها را نشانهی کنار زدن مرجعیت شیعه بداند!
منتظریم تا دوستانی که در وبلاگ و گوگل ریدر و … از تعیین تکلیف سایت الف برای آیت الله وحید عصبانی شده بودند، این بار به خاطر تعیین تکلیف محسن کدیور عصبانی شوند!
اگر آنها حقیقتا نگران جایگاه مرجعیت شیعه هستند و اگر موضعگیری چند روز قبل آنها ناشی از سیاسیکاریشان نبود، پس این بار هم باید به صحنه بیایند. اتفاقا واکنش به جسارت محسن کدیور باید شدیدتر باشد چون نویسنده سایت الف نه طلبه بود و نه مدعی آشنایی با ادبیات حوزه، اما محسن کدیور لباس روحانیت بر تن دارد. پس قطعا آگاهانه، شان و جایگاه مرجعیت شیعه را مورد حمله قرار داده است.
سایت فارسی زبان وزارت خارجه رژیم صهیونیستی از اقدامات جدید مرکز مطالعات ایران شناسی دانشگاه تلآویو گزارشی منتشر کرد.
در این گزارش که گفته می شود تنها بخشی از اطلاعات اقدامات اسرائیلی ها درباره ایران است نوشته شده "به روی کار آمدن حکومت دینی در ایران، که سران آن اسرائیل را علنا به نابودی تهدید می کنند، لزوم شناخت این همسایه اسرائیل را برای دانشجویان و دانش پژوهان این کشور دو چندان می کند."
بخش های مهم این گزارش به شرح زیر است:
* دانشگاه تل آویو که پس از دانشگاه عبری اورشلیم، دومین و مهمترین دانشگاهی بود که در اسرائیل برپا شد، یکی از پیشگامان برپائی مرکز مطالعات ایران شناسی بود که هدف از آن شناساندن فرهنگ ایران زمین و پیشینه تاریخی این سرزمین پهناور و مناسبات باستانی ملت یهود با آن کشور و مردمان آن می باشد.
*نخستین گام دانشگاه تل آویو برای شناساندن ایران به دانش پژوهان اسرائیلی، با برپائی کرسی ایران شناسی برداشته شد. ایجاد این کرسی، با کمک سخاوتمندانه پرویز نظریان از شخصیت های ایرانی ساکن لوس آنجلس امکان پذیر گردید – و کوتاه مدتی پس از آن، مرکز مطالعات ایران شناسی، با یاری مالی خانواده معراج برپا شد که به یاد دکتر حبیب لوی نامگذاری شده است که یکی از شخصیت های علمی و پزشکی برجسته جامعه یهودیان ایران بود و تالیفات او در زمینه شناخت پیشینه یهودیان ایران و جهان، یکی از آثار پیشاهنگ در این زمینه بود. کتاب پنج جلدی تاریخ یهودیان ایران مهمترین اثر جاودان این پژوهشگر است.
*هدف اصلی برپا کنندگان این مرکز پژوهشی و علمی در دانشگاه تل آویو، که یکی از آرمان های دکتر حبیب لوی در راه اعتلای فرهنگ یهودیان ایرانی بود، پژوهش درباره تاریخ یهودیان ایران، آشنائی با گذشته آن سرزمین و شناخت فرهنگ و تمدن این کشور باستانی و انجام تحقیقاتی در رابطه با مکان و مقام ایران در میان کشورهای خاورمیانه و جهان، و همچنین بررسی تاریخ معاصر و بازتاب سیاست های ایران بر منطقه و دنیاست.
*این مرکز، علاوه بر شماری از درس های دانشگاهی که در برنامه تحصیلی دانشجویان رشته های خاورمیانه و علوم سیاسی گنجانیده شده، انجام پژوهش های علمی درباره ایران را تشویق می کند و به دانشجویان علاقمند، به ویژه در رشته دکترا بورس تحصیلی می دهد.
*انجام پژوهش درباره پیشینه تاریخی یهودیان ایران در این مرکز مطالعاتی از اولویت برخوردار است، زیرا با آن که نخستین گروه از یهودیان حدود دو هزار و هفتصد سال پیش به ایران رسیدند و یکی از قدیمی ترین اقوام ساکن ایران محسوب می شوند، به علت مصیبت هائی که در طول تاریخ بر این سرزمین رفته، بسیاری از آثار و مدارک نابود شده و نگارش فرهنگ ملت ها بسیار دشوار گردیده، زیرا اسنادی که تاکنون به دست آمده ناچیز است.
*شادروان پروفسور امنون نتسر از پایه گذاران پژوهش در تاریخ یهودیان ایران زمین بود و شادروان خانم دکتر سرور سرودی نیز در راه شناخت فرهنگ یهودیان ایران تلاش بسیار کرد.
*مرکز مطالعات ایران شناسی دانشگاه تل آویو با ابتکار و کوشش پروفسور داوید منشری پای گرفت. پروفسور منشری نه تنها یک شخصیت علمی و دانشگاهی و یکی از ایران شناسان بنام اسرائیل است، بلکه سالیان دراز در راس تلاش های اجتماعی یهودیان اسرائیل نیز قرار داشته و خدمات بسیار کرده است. چندی پیش دوران فعالیت پروفسور منشری در ریاست این مرکز پایان گرفت و پروفسور لیتواک جانشنی او گردید.
*از جمله وظائفی که این مرکز برای خود تعیین کرده، گردآوری و نگاهداری اسناد و مدارک و عکس ها و آثار مربوط به زندگی یهودیان در ایران است تا شاید بتواند یک آرشیو غنی برپا سازد که در اختیار پژوهشگران تاریخ ایران در سراسر جهان قرار گیرد.
*زنده نام دکتر حبیب لوی، خود دارای کتابخانه بزرگی بود که فرزندانش آن را در اختیار دانشگاه تل آویو قرار دادند.
*مرکز مطالعات ایران شناسی دانشگاه تل آویو، همانند هر کانون تحقیقاتی معتبر دیگر در دانشگاه های جهان، هر سال کتاب هائی نیز در رابطه با ایران انتشار می دهد و نتایج پژوهش های استادان و دانشیاران خود درباره ایران را نیز به صورت مقاله های علمی منتشر می سازد.
*همچنین هر سال چند کنفرانس بین المللی توسط این مرکز درباره امور مختلف ایران برگزار می شود که شماری از ایران شناسان و از جمله استادان ایرانی از سراسر جهان برای سخنرانی در آن دعوت می شوند.
*این مرکز مطالعاتی، استادان برجسته بین المللی در امور ایران را نیز برای تدریس در دانشگاه تل آویو و یا برگزاری سخنرانی دعوت می کند. آخرین استادی که به تل آویو آمد، پروفسور روبرت گلیو Prof. Robert Gleave, استاد دانشگاه اکستر University of Exeter, بود که در 25 نوامبر 2010 در همایش علمی این مرکز شرکت جست.
*مرکز مطالعات ایران شناسی دانشگاه تل آویو گاهنامه ای نیز با نام Iran-Pulse (نبض ایران) انتشار می دهد که به اوضاع آن کشور اختصاص دارد و آخرین شماره آن درباره سنگسار در ایران است که موضوع روز می باشد.